کاهش بروکراسی‌ اداری با راه‌اندازی پارک فناوری مجازی/ علم و فناوری راهگشای کلاف سردرگم تهران است

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: برنامه‌ریزی‌هایی جهت استفاده از سامانه‌های هوشمند سازمانی صورت گرفته شده تا از طریق راه اندازی پارک مجازی بروکراسی‌های اداری کاهش یابد.

کاهش بروکراسی‌ اداری با راه‌اندازی پارک فناوری مجازی/ علم و فناوری  راهگشای کلاف سردرگم تهران است

 به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت دهقانی پور، علی اسدی معاون دانشگاه و رییس پارک علم وفناوری دانشگاه تهران در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری با اشاره به اینکه، این پارک با شعار جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری کار خود را آغاز کرده است،گفت: در حال حاضر 460 واحد فناور در پارک علم و فناوری حضور دارد که 6500 نیروی انسانی فناور در آن مشغول به کار هستند.

اسدی ادامه داد: با 1049 محصول و خدمات ارائه شده توسط واحدهای فناوری تاکنون بیش از 340هزار دلار صادرات داشته‌ایم و فروش محصولات این شرکتها به بیش از 5 میلیارد تومان رسیده است.

رییس پارک علم و فناوری تهران درخصوص فعالیت‌های این مجموعه در سال 1401 گفت: بیش از 1500 شرکت درخواست ورود به پارک را داشتند که از بین آنها 200 شرکت پذیرفته و مستقر شده‌اند؛ همچنین طی یک سال گذشته تلاش شده تا با توسعه روابط با مناطق آزاد کشور اکوسیستم فناوری را توسعه دهیم.

اسدی افزود: در سالی که گذشت واحدهای فناور شهر دانش تعیین تکلیف، بازسازی و واگذار شدند؛ همچنین تلاش شده با ارتباط با دانشگاه‌های کشورهای دیگر در حوزه دیپلماسی دانش بنیان نیز شرایط خود را ارتقا دهیم، ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌هایی هم جهت استفاده از سامانه‌های هوشمند سازمانی صورت گرفته شده تا از طریق راه اندازی پارک مجازی بروکراسی‌های اداری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در پارک علم و فناوری تهران به دنبال جهت دهی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی شدن هستیم، افزود: با راه اندازی ناحیه نوآوری و ایجاد پردیس علم و فناوری تلاش شده تا خدمات خود را در این مجموعه توسعه دهیم.

وی از ایجاد مدیریت دبیرخانه جایزه ملی فناوری و نواوری یونسکو خبر داد و گفت: در تلاشیم با همکاری یکی از اپراتورهای همراه آزمایشگاه 5G در پارک علم و فناوری ایجاد کنیم.

معاون دانشگاه تهران ادامه داد: سال گذشته 17 هزار متر مربع به فضای پارک اضافه شده که در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها قرار می‌گیرد. رییس پارک علم و فناوری تهران فناوری با بیان اینکه چند سالی بود این پارک از عضویت انجمن بین المللی پارک‌های علمی (IASP) معلق بود، گفت: از هفته گذشته دوباره به عضویت این انجمن بازگشته‌ایم.

وی در پایان با بیان اینکه ناحیه نوآوری پلی بین صنایع سنتی و فناوری‌های نوین برای رسیدن به شهر هوشمند است، یادآور شد: 600 شرکت دانش بنیان در 57 هکتار زمین پارک مستقر خواهند بود و حداقل 18 هزار نفر می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

 

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه در روزهای آغازین مسئولیت در دانشگاه تهران یک‌ هدف گذاری کیفی و کمی برای توسعه پارک‌ها داشتیم، گفت: در یک دوره ۴ ساله باید ۲ هزار واحد فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دانشگاه تهران ایجاد کنیم که هدف بسیار بزرگی است‌ چرا که قبلاً فقط ۱۸۰ شرکت در دانشگاه تهران مستقر بوده است.

 

مقیمی با اشاره به افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، گفت: امروز یک نقطه عطف در الگوسازی شراکتی بین نهادهای مختلف است و نهادهای چهارگانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم، شهرداری تهران و دانشگاه تهران این تفاهم‌نامه را امضا کردند و هر کدام نیز هدف‌های مشخصی را دنبال می‌کنند.

 

مقیمی با اشاره به اینکه هدف معاونت علمی برای توسعه فناوری، انتخاب جامعه هدف بوده و از طرفی وزارت علوم بایستی علم نافع را تولید کند تا علم در خدمت جامعه باشد، تاکید کرد: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور باید اثرگذار باشد، ما زمانی کار خود را درست انجام می‌دهیم که مردم طعم شیرین علم را بچشند.

 

رئیس دانشگاه تهران گفت: ناحیه نوآوری دانشگاه تهران تلاش دارد در توسعه محلی و رفاه مردم عمل کند. ناحیه نوآوری دانشگاه تهران عمدتاً در منطقه ۶ تهران است و درخواست داریم که با مساعدت مدیران شهری این ناحیه‌ نوآوری تا میدان بهمن امتداد پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه ناحیه نوآوری فضای خوبی را مهیا کرده و علم و دانشگاه را به زندگی مردم می‌برد و مردم نباید از حضور دانش‌بنیان‌ها احساس مزاحمت کنند، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها در ناحیه نوآوری این است که نوآوری باز را توسعه دهیم، رویکردها در گذشته معطوف به نوآوری بسته بود؛ یعنی ایده‌ها را نزد خود نگه داشته و به ابزاری برای رقابت با شرکت‌های دیگر به شمار می‌رفت اما ناحیه نوآوری این ویژگی را دارد که نوآوری بسته را به نوآوری باز تبدیل کند و البته این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

 

مقیمی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در ناحیه نوآوری، برج‌های فناوری است که همین امروز در حال ایجاد دو برج فناوری در دانشکده دامپزشکی و تحقیق و توسعه هستیم و درواقع این کنار هم بودن شرکتها باعث می‌شود که در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

 

رئیس‌ دانشگاه تهران گفت: ما در تلاش هستیم تا آزمایشگاه مرکزی را از طریق فاینانس ایجاد کرده و ۱۵۰ میلیون یورو دریافت کنیم. البته تجهیزات آزمایشگاهی بسیار گران قیمت هستند و ما طرحی داریم که یک آزمایشگاه مرکزی را در نزدیکی خیابان انقلاب ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمین به متراژ ۳ هزار متر مربع در نزدیکی خیابان انقلاب وجود دارد که قرار است در ۱۱ طبقه ساخته شود که دو طبقه آن ساخته شده و این زمین به آزمایشگاه مرکزی ناحیه نوآوری تهران تبدیل خواهد شد.

 

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم افتتاح، با بیان اینکه شهر تهران کلانشهری است که هر اتفاقی در آن رخ می‌دهد، گفت: سایر کلانشهرهای کشور از تهران الگوبرداری می‌کنند ضمن اینکه تمامی فراز و نشیب‌های آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران ۲۳۷ سال است که پایتخت ایران می‌باشد، گفت: مسایل و مشکلات موجود در این کلانشهر موجب شده مردم در تنگنا قرار گیرند؛ بی مسکنی، بد مسکنی و موضوعات اجتماعی و اقتصادی نیز از جمله چالش‌های کلانشهر تهران است که به کلاف سر در گم تبدیل شده و کسی جرات نزدیک شدن به آن را ندارد.

 

شهردار تهران ، راهگشای باز کردن این کلاف سردرگم را علم و عالم دانست و ادامه داد : امروز ۲۱ ماه است که در خدمت شهروندان هستیم و در این مدت آموختیم که بن بستی وجود ندارد و هر چند تنگنا هست ولی انسداد نیست.

 

وی تاکید کرد: برای حل مسائل شهری، رجوع ما به مدل مدیریتی مشارکتی است که همه باید در میدان حاضر باشند و گره گشای ما در حل مشکلات اندیشمندانی هستند که کمتر به آنها توجه شده و از این ظرفیت عظیم علمی استفاده کنیم؛ در این مسیر ما ۴ تحول مدیریت شهری، حوزه شهروندان، زیست شهری و تحول فناورانه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

زاکانی با تاکید بر اینکه برای پایتخت مدیریت فناورانه خلق می‌کنیم، تصریح کرد: پارک ولایت به عنوان پارک فناوری تهران در نظر گرفته شده است‌؛ این پارک در مساحت ۲۰۰ هکتار ایجاد می‌شود و وزارت علوم برای صدور مجوزهای آن تسهیلگری خواهد کرد.

شهردار تهران تبدیل کارخانه سیمان ری به کارخانه نوآوری را از دیگر گام‌های شهرداری برای مدیریت فناورانه دانست و خاطرنشان کرد: نواحی نوآوری دیگری چون ۳ هکتار در شرق تهران و ۵ هکتار در خیابان پیروزی راه اندازی می شود و در این مسیر دانشگاه‌های،تهران، تربیت مدرس، شریف، امیرکبیر و علم و صنعت نیز حضور دارند.

پایان پیام/

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید